Pelik! Mereka Ke Laut Untuk Mencari Ikan Paus, Tapi Apa Yang Mereka Jumpa Ini Memang...

Pelik! Mereka Ke Laut Untuk Mencari Ikan Paus, Tapi Apa Yang Mereka Jumpa Ini Memang...

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)


Lelaki Ini Dan Keluarganya Dijangka Melihat Ikan Lumba-lumba Dan Paus, Tidak Pernah Ini!

Punca utama pendapatan bagi Tom Satre dan keluarga adalah dengan mencari ikan paus, ikan lumba-lumba serta mana-mana lagi hidupan liar yang ada di laut untuk di rakamkan dalam pengembaraan mereka.

Alaska Quest biasanya menghabiskan hari-harinya dengan mengadakan lawatan eko di tenggara Alaska untuk melihat ikan paus, ikan lumba-lumba dan beruang. Tetapi kali ini Tom Satre dan keluarganya berada di Taku Inlet apabila dia melihat empat anak rusa ekor hitam berenang ke arah botnya.


Mereka berada kira-kira 1.2 batu dari pantai. Tom menjelaskan, “*Mereka berenang terus ke arah bot. Mereka berenang dalam pancungan 2 kaki, tidak dapat melihat di atas ombak.


Mereka mengelilingi bot dan kelihatan seolah-olah berkata 'tolong kami, tolong kami.* *Saya membentuk laso dengan tali tambatan dan menjatuhkannya di sekeliling kepala mereka satu demi satu. Mereka adalah kira-kira 85 paun basah kuyup. Kami bernasib baik kerana mempunyai langkah berenang yang rendah di buritan, dan saya dapat menariknya ke atas kapal. Jika kami terpaksa menarik mereka ke tepi, saya tidak boleh melakukannya.”*


Dalam pencarian dorang tu, tiba-tiba dorang ternampak satu kelibat yang jarang di temui, ianya 4 ekor rusa yang berenang ke arah bot mereka. Tanpa melengahkan masa, dorang ni pun cuba membantu rusa-rusa ni untuk naik ke atas bot dengan berat seekor rusa dalam lebih kurang 30-50kg.

Nasib menyebelahi mereka kerana mereka hanyalah kira-kira 1.2km dari pesisiran pantai. Rusa-rusa yang kesejukan selamat menjejak bumi yang nyata. Jom tengok gambar untuk gambaran lebih menarik.

Jangan lupa kongsi kisah yang luar biasa ni dengan member, dorang mesti nak tahu juga. :)



Korang pernah hadapi kisah macam ni? Pelik-pelik je rusa berenang mintak bantuan. ^_^


Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad