Datuk Jimmy Choo Perlu Sokongan Rakyat Malaysia Membida Kembali Jenamanya

Datuk Jimmy Choo Perlu Sokongan Rakyat Malaysia Membida Kembali Jenamanya

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)



Datuk Jimmy Choo Perlu Sokongan Rakyat Malaysia Membida Kembali Jenamanya

Saya tertarik dengan laporan Buletin Utama dua hari lepas dimana pereka cipta dan pembuat kasut yang terkenal di dunia, Datuk Jimmy Choo menyatakan hasrat ingin memiliki kembali jenamanya yang telah dijual 10 tahun yang lalu.

Jimmy Choo, satu nama yang cukup gah dalam industri fesyen antarabangsa. Diasaskan Datuk Jimmy Choo 15 tahun lalu, jenama terkenal di dunia itu bagaimanapun bukan lagi milik eksklusif beliau sejak 10 tahun lalu. Namun, pengasasnya kini berusaha untuk membeli dan memegang semula hak penjenamaan yang sepatutnya dimiliki warga Malaysia. Persaingan pembidaan untuk memiliki Jimmy Choo pada kos 500 juta pound atau RM2.4 bilion semakin sengit.

Datuk Jimmy Choo ketika diterumah oleh Buletin Utama memberitahu beliau melepaskan jenama Jimmy Choo 10 tahun lalu atas sebab tertentu. Katanya,

"Those days I was a nobody. Although I have the name in all over the magazines and everything but financially I was not strong."(Pada masa itu saya tidak dikenali. Walaupun nama saya berada di pelbagai majalah tetapi kewangan saya tidak kukuh). 

Dakwaannya, beliau tidak sanggup melihat jenama ciptaan warga Malaysia itu jatuh ke tangan warga asing, beliau kini mengupah syarikat pembrokeran yang disenaraikan di London, Daniel Stewart untuk membida pemilikan semula jenama terkemuka pada nilai 500 juta pound atau RM2.4 bilion.

Saya bukan hendak meragui semangat kenegaraan Datuk Jimmy Choo, sebaliknya saya pernah mendengar di dalam wawancara bersama deejay Fly FM, beliau telah terlepas cakap antaranya, punca beliau melepaskan pegangan jenamanya adalah kerana beliau ditawarkan menjadi jutawan dan beliau ingin mengelilingi dunia dengan wang hasil jualan jenama Jimmy Choo.

Persaingan pembidaan untuk memiliki Jimmy Choo kini semakin sengit. Difahamkan lebih 10 pembida, termasuk Moet Hennessy Louis Vuitton AS turut berminat. Namun, sebagai pengasas jenama itu sendiri, Datuk Choo tetap yakin untuk memiliki semula ciptaan beliau. Tegas beliau, apa yang diperlukan ialah sokongan penuh warga Malaysia untuk mengembalikan jenama itu ke tanah air sendiri. Saya merasa sedikit kebingungan apabila Datuk Jimmy Choo mendakwa bahawa Perdana Menteri memberikan sokongan terhadap usahanya itu. Katanya,

"We are all ready, more important I have the Prime Minister to give me full support and you see all the nations giving full support as well, all tweeted and say we love Jimmy Choo and we want Jimmy Choo to come back."(Kami telah bersedia, yang paling penting, saya mendapat sokongan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan sokongan penuh daripada rakyat Malaysia yang mahukan jenama Jimmy Choo kembali ke negara ini).

Saya berharap Perdana Menteri, DS Najib Tun Abdul Razak hanya memberikan sokongan moral dan bantuan yang tidak berbentuk kewangan. Ini kerana saya merasakan adalah tidak adil bagi Rakyat Malaysia untuk membazirkan duit Rakyat di dalam membida kembali jenama Jimmy Choo. Soalan saya kepada Datuk Jimmy Choo, kenapakah sewaktu Datuk menjual jenama ini 10 tahun yang lalu, Datuk langsung tidak memikir natijahnya?

Kenapa tidak fikirkan jenama yang salah satu menjadi kebanggana Rakyat Malaysia jatuh ke tangan asing dan yang terakhir, adakah usaha pembidaan ini adalah semata-mata bersifat materialistik iaitu Datuk tahu jenama itu kini bernilai RM2.4 billion dan harganya semakin meningkat?


Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad