Pelik Tapi Benar! Permintaan Semakin Tinggi, Penduduk Tangkap Cicak Mampu Jana Mencecah RM50 Sehari Sebagai Pendapatan Sampingan


Kickbola.net Pendapatan lumayan dengan menangkap cicak. RM1.50 bagi setiap ekor.
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)



JEMPOL: “Jika benar baguslah, boleh kami tambah pendapatan,” kata Gan Wee Jin, 34, dari Kampung Air Hitam di sini, ketika ditanya berhubung dakwaan ramai penoreh getah memburu cicak berikutan permintaan sebuah syarikat dari negara jiran untuk dijadikan makanan ikan.

Gan berkata, permintaan ke atas cicak hidup atau mati itu, jika benar, boleh menambahkan pendapatan penoreh apatah lagi harga getah sekarang merudum.

“Namun cerita berkenaan perlu disahkan betul atau sebaliknya kerana setiap jual beli memerlukan orang tengah.

“Memang ada penggunaan cicak untuk makanan ikan, malah saya juga kaki pancing dan sering gunakan cicak sebagai umpan. Tetapi apabila ada pihak yang sanggup tawarkan RM1.50 bagi seekor haiwan itu, pasti ramai yang memburunya,” katanya ketika ditemui di sini.

Gan berkata, jika benar harga ditawarkan RM1.50 untuk seekor cicak, ia mampu memberi pendapatan tambahan kepada penoreh yang ketika ini hanya mampu memperoleh purata RM30 sehari.

Bagi seorang lagi penoreh getah, Wong Kim Yuen, 50, dia ada membaca berita mengenai cicak berkenaan namun tidak dinyatakan secara terperinci.

Katanya, jika benar, dia sendiri akan menangkap cicak berkenaan kerana harga ditawarkan sangat berbaloi.

“Siapa yang tidak mahu tambah pendapatan, tetapi setakat ini saya tak tahu pula siapa yang mahu beli cicak itu. Malah rakan-rakan apabila ditanya, mereka juga tidak tahu perkara ini,” katanya.

Sebuah akhbar berbahasa Cina baru-baru ini melaporkan sebuah syarikat dari negara jiran mahu mendapatkan bekalan cicak dari Malaysia sebagai makanan ikan, kira-kira 1,000 ekor sebulan.

Ia sekali gus mendorong penoreh getah memburu reptilia itu di rumah, kawasan terbiar atau di reban ayam selepas habis waktu menoreh – BeritaHarian

Penoreh getah sibuk tangkap cicak, jual RM1.50 seekor


JEMPOL – Aktiviti ‘tembak cicak’ mampu membawa rezeki kerana sudah terdapat syarikat dari negara jiran yang sanggup menawarkan RM1.50 untuk seekor cicak hidup atau mati.

Guang Ming Daily melaporkan, penoreh getah di Jempol, Negeri Sembilan kesibukan beberapa bulan kebelakangan ini kerana menoreh getah pada pagi dan pada petang pula, mereka sibuk dengan kerja sambilan.

Disebabkan harga getah yang tidak memberangsangkan, penoreh getah mencari rezeki dengan menangkap cicak di rumah, kawasan terbiar atau di reban ayam.

Kebanyakan mereka dilaporkan mampu menangkap sekurang-kurangnya 20 hingga 30 ekor cicak, yang kemudiannya dijual kepada syarikat yang memerlukan 1,000 ekor cicak sebulan untuk menghasilkan makanan ikan arowana.

Pendapatan sampingan itu dapat membantu meringankan beban penoreh getah yang terpaksa mengikat perut kerana kejatuhan harga getah.

Menurut Guang Ming Daily, cicak yang dijual kepada orang tengah kemudian akan disejuk beku dan dihantar ke luar negara.

Ia kemudian akan dikisar sebagai makanan untuk ikan arowana.

Difahamkan, cicak telah digunakan secara bertahun-tahun lamanya sebagai makanan ikan, tetapi aktiviti menangkap reptilia itu hanya berlaku di Malaysia kebelakangan ini. – MalaysiaGazette

6 Cara Menangkap Cicak yang Berkeliaran di Dalam Rumah


Cicak merupakan hewan reptil yang paling sering kita jumpai sehari-hari. Hewan yang satu ini tidak membahayakan nyawa, tetapi keberadaannya sangat mengganggu. Cicak sering membuang kotoran sembarangan dan memakan hidangan yang kita letakkan di meja makan. Meskipun tidak berbahaya, tapi keberadaan hewan ini amat sangat merisaukan.

Beberapa waktu lalu, Bacaterus pernah memberikan panduan cara mengusir cicak yang ampuh. Namun jika cara tersebut sudah tidak ampuh lagi, Anda dapat menggunakan cara menangkap cicak berikut ini. Setelah ditangkap, Anda dapat membunuh cicak tersebut atau membuangnya keluar dari rumah.

Cara Menangkap Cicak di Rumah

1. Karet jepretan

Tak perlu mengeluarkan modal banyak untuk menangkap seekor cicak. Ada cara menangkap cicak yang sangat murah meriah, tapi tidak semua bisa melakukannya. Hanya bermodalkan karet gelang saja, Anda sudah bisa melumpuhkan cicak yang merayap di dinding. Namun, cara menangkap cicak dengan karet jepretan ini hanya bisa dilakukan oleh orang yang sudah ahli dalam menjepret dengan karet gelang.

Pasang karet di tangan Anda, arahkan tangan untuk membidik cicak, dan lepaskan karet tersebut. Jika beruntung, cicak akan langsung jatuh dan lumpuh. Akan tetapi, jika si cicak hanya jatuh karena kaget, dia bisa berlari dengan cepat di lantai.

2. Sapu lidi

Teknik menangkap cicak dengan lidi ini sebenarnya agak unik. Pertama, ambil satu buah lidi lalu tusukkan sepotong kecil makanan di ujungnya. Arahkan makanan tersebut ke cicak yang berada di dinding atau lantai. Apabila cicak tersebut merespon pancingan Anda, ia akan berfokus mengejar makanan yang Anda arahkan.

Ketika cicak tersebut mulai lengah dan mengejar makanan itu, segera ambil sapu lidi dan pukulkan ke arah cicak. Pukul sampai cicak tidak dapat bergerak, lalu buang cicak tersebut. Jika Anda ingin menangkap cicak dalam kondisi hidup, maka sangat tidak disarankan menggunakan cara ini.

3. Lem tikus

Bagi Anda yang tidak ingin langsung berinteraksi dengan cicak saat menangkapnya, Anda bisa menggunakan lem tikus. Secara logika, tikus adalah hewan yang ukuran tubuhnya lebih besar dibanding cicak. Jika tikus saja bisa terperangkap dengan lem ini, tentu saja cicak juga bisa ditangkap dengan lem tikus.

Ambil selembar kertas HVS, lalu lumuri kertas dengan lem tikus. Letakkan sepotong makanan di atas kertas tersebut, lalu tempatkan kertas di tempat yang biasa dikunjungi oleh cicak. Anda boleh meletakkan kertas ini di meja makan, tapi jangan lupa untuk menutup makanan yang ada di meja dengan tudung.

Cicak akan terpancing dengan makanan yang berada di dekat lem tikus, ketika ia menghampiri makanan tersebut tubuhnya akan terperangkap pada lem tikus yang sangat lengket.

4. Gelas perangkap

Cara menangkap cicak yang satu ini terbilang gampang-gampang susah. Anda hanya perlu menyediakan gelas bening yang dalamnya diisi teh atau kopi setinggi 1-2 cm. Anda bisa menggunakan berbagai jenis minuman, tapi pastikan minuman tersebut memiliki rasa yang manis.

Kemudian tempatkan gelas itu di tempat sepi yang biasanya dikunjungi cicak. Tinggalkan gelas tersebut selama beberapa saat dan jangan lupa untuk memantaunya beberapa waktu sekali. Apabila cicak berhasil terperangkap di dalam gelas, Anda harus bergerak cepat menutup gelas itu agar cicak tidak kabur. Semakin tinggi gelas yang digunakan semakin besar peluang Anda menjebak cicak itu.

5. Pancing cicak

Selanjutnya adalah cara yang biasa digunakan oleh para ahli penangkap cicak. Hanya bermodalkan tangkai sepanjang 1 meter dan benang gigi (dental floss) Anda sudah bisa membuat perangkap cicak yang cukup ampuh. Benang gigi ini diletakkan di ujung tangkai dan dibuat simpul sebesar kepala cicak.

Pastikan Anda bisa menjerat kepala cicak dengan mudah melalui lubang yang Anda buat ini. Waktu yang tepat untuk menangkap cicak adalah pagi hari karena suhu tubuh mereka belum terlalu panas dan gerakannya pun tidak segesit saat malam hari tiba.

6. Semprotan nyamuk

Sudah resah dengan keberadaan cicak yang mengganggu? Mungkin sudah saatnya Anda bertindak dengan membasmi cicak tersebut. Gunakan semprotan nyamuk untuk membasmi cicak yang berkeliaran di rumah. Cara menangkap cicak dengan semprotan ini cukup mudah dan tidak membuat kita berinteraksi langsung dengan cicak.

Cukup semprotkan obat nyamuk ke cicak yang ada di dinding. Beberapa saat kemudian cicak akan pusing dan terjatuh. Jika Anda memang ingin membunuh cicak tersebut, semprotkan lebih banyak lagi obat nyamuk. Akan tetapi, cara yang satu ini tidak berlaku bagi Anda yang ingin menangkap cicak dalam keadaan hidup.

Manfaat menangkap dan membasmi cicak

Cicak merupakan hewan yang masuk dalam kategori hama. Hewan ini memang dapat mengurangi populasi nyamuk di rumah, tapi akhir-akhir ini sudah banyak masyarakat yang menggunakan obat nyamuk elektrik atau obat nyamuk semprot yang membuat rumah bebas dari nyamuk.

Setelah mengetahui cara menangkap cicak yang berkeliaran di dalam rumah, kini Anda harus mengetahui manfaat dari menangkap dan membasmi cicak. Bagi Anda yang masih enggan untuk membasmi cicak, cermati beberapa manfaatnya berikut ini:

Berbahaya bagi kesehatan

Tahukah Anda bahwa cicak adalah hewan yang berbahaya bagi kesehatan. Mengapa? Cicak sering memakan makanan yang kita letakkan di meja. Bayangkan jika makanan Anda tersebut tercemar dengan mulut dan lidah cicak yang mengandung bakteri.

Tentu saja makanan jadi tidak higienis dan bisa membahayakan bagi kesehatan. Meskipun Anda sudah berusaha menutup makanan dengan tudung saji, tetapi cicak akan selalu berusaha mencari celah untuk mencuri makanan Anda.

Kotoran cicak mengandung bakteri E-Coli

Bakteri E-Coli adalah bakteri yang dapat menyebabkan diare. Sementara itu, cicak sering membuang kotoran sembarangan. Bukan hal yang tidak mungkin jika suatu saat cicak membuang kotoran tepat di atas makanan Anda. Bahkan mungkin Anda tidak sadar jika makananan tersebut sudah tercemar dengan kotoran cicak.

Sunnah Rasul

Pernahkah Anda mendengar bahwa membunuh cicak merupakan sunnah rasul dalam agama Islam? Ya, membunuh cicak merupakan sebuah pahala bagi siapa saja yang melakukannya.

Hukum membunuh cicak juga tertulis dalam Al-Quran HR. Bukhari, No. 3359: “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam memerintahkan untuk membunuh cicak. Beliau bersabda, “Dahulu cicak ikut membantu meniup api (untuk membakar) Ibrahim ‘alaihi salam”

Menurut Al-Quran, hewan ini membantu meniup api yang membakar tubuh Nabi Ibrahim. Selain itu, konon cicak merupakan hewan yang memberitahukan kepada musuh tentang tempat persembunyian Rasulullah di dalam sebuah goa. Jadi, tak ada salahnya jika Anda menangkap dan membunuh cicak.

Beberapa cara menangkap cicak ini akan membantu Anda membasmi hewan reptil yang merupakan hama pengganggu di dalam rumah.  Oleh karena itu, jika keberadaannya dirasa mengganggu, maka tidak ada salahnya bagi kita untuk menangkap dan membasmi cicak ini agar tidak mencemari makanan di rumah.

Baca juga artikel lainnya tentang Cicak atau tulisan menarik lainnya dari Linda.

Sumber: Bacaterus

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad